Choď na obsah Choď na menu
 


Estetika muzikálu

31. 1. 2016

 "Pri skúmaní estetických otázok súvisiacich fenoménom muzikálu sa musíme obrátiť
nielen na diela, ale aj na diváka, vnímateľa. Estetická hodnota ako špecifická hodnota sa
realizuje v subjekt- objektovom vzťahu. Dianie na objektovom póle by malo nájsť svoju
odozvu na póle reprezentujúcom estetický subjekt.
    Divák nehodnotí muzikál a jeho inscenáciu ako kritik alebo umenovedec. Do
hodnotenia vnáša svoju subjektivitu. Vnímanie každého umeleckého diela vyžaduje
schopnosť uvedomovať si určité kontexty umeleckého diela. Pri rozmanitých umeleckých
druhoch a žánroch chápeme estetickú hodnotu modifikovane. Mnohé umelecké diela sú so
spoločenským svetom človeka späté oveľa silnejšími vláknami než iné. Porovnajme napríklad spoločenský dopad abstraktného maliarstva a výtvarného plagátu. Iný spoločenský dopad majú Beethovenove sláčikové kvartetá a iný jeho 5. alebo 9. symfónia. Podobne je to aj v
hudobnom divadle. Inak spoločnosť reaguje na novú Lachenmannovu operu, inak na muzikál.Nechceme problematiku zjednodušovať poukázaním na počet inscenácií v jednotlivýchdivadlách alebo na počty repríz, ktoré v prípadoch najúspešnejších muzikálov dosahujú stovky, ba tisíce predstavení.Ak uvažujeme o muzikáli z hľadiska jeho estetickej hodnoty, nazdávam sa, že by sme nemali pátrať po akejsi jednotlivej a špecifickej kvalite, ktorá by umožnila určiť estetickúhodnotu muzikálu. Pri estetických objektoch je z hľadiska hodnotenia dôležitá ich zložitosť,zloženie a takisto sociálna funkčnosť. Ak by sme o estetických objektoch uvažovali v zmysle Mukařovského koncepcie zosilňovania a zoslabovania estetickej funkcie, muzikál by sa javil
kdesi uprostred pomyselnej osi, na jednom póle ktorej by bolo elitné a vysoko náročné opernéumenie a na druhom póle rozmanité čisto zábavné formy spojenia hudby a prvkov divadla.

www.pulib.sk/elpub2/FF/Chovanec1/pdf_doc/11.pdf