Estetika muzikálu
"Pri skúmaní estetických otázok súvisiacich fenoménom muzikálu sa musíme obrátiť
nielen na diela, ale aj na diváka, vnímateľa. Estetická hodnota ako špecifická hodnota sa
realizuje v subjekt- objektovom vzťahu. Dianie na objektovom póle by malo nájsť svoju
odozvu na póle reprezentujúcom estetický subjekt.
Divák nehodnotí muzikál a jeho inscenáciu ako kritik alebo umenovedec. Do
hodnotenia vnáša svoju subjektivitu. Vnímanie každého umeleckého diela vyžaduje
schopnosť uvedomovať si určité kontexty umeleckého diela. Pri rozmanitých umeleckých
druhoch a žánroch chápeme estetickú hodnotu modifikovane. Mnohé umelecké diela sú so
spoločenským svetom človeka späté oveľa silnejšími vláknami než iné. Porovnajme napríklad spoločenský dopad abstraktného maliarstva a výtvarného plagátu. Iný spoločenský dopad majú Beethovenove sláčikové kvartetá a iný jeho 5. alebo 9. symfónia. Podobne je to aj v
hudobnom divadle. Inak spoločnosť reaguje na novú Lachenmannovu operu, inak na muzikál.Nechceme problematiku zjednodušovať poukázaním na počet inscenácií v jednotlivýchdivadlách alebo na počty repríz, ktoré v prípadoch najúspešnejších muzikálov dosahujú stovky, ba tisíce predstavení.Ak uvažujeme o muzikáli z hľadiska jeho estetickej hodnoty, nazdávam sa, že by sme nemali pátrať po akejsi jednotlivej a špecifickej kvalite, ktorá by umožnila určiť estetickúhodnotu muzikálu. Pri estetických objektoch je z hľadiska hodnotenia dôležitá ich zložitosť,zloženie a takisto sociálna funkčnosť. Ak by sme o estetických objektoch uvažovali v zmysle Mukařovského koncepcie zosilňovania a zoslabovania estetickej funkcie, muzikál by sa javil
kdesi uprostred pomyselnej osi, na jednom póle ktorej by bolo elitné a vysoko náročné opernéumenie a na druhom póle rozmanité čisto zábavné formy spojenia hudby a prvkov divadla.